VR Cinema

8. 4. 2022, 12:50
Ondřej Moravec

VR Cinema / VIRTUÁLNÍ REALITA

PROGRAM VR PROJEKTŮ

Program VR projektů je koncipovaný jako časově omezená exhibice. Z nabízených slotů si můžete vybrat ten, který vám nejvíce vyhovuje, přijdete v daný čas na místo a zde můžete v našem VR prostoru strávit 60 minut a zkoušet projekty, které chcete. Je pouze na vás, jaké projekty za danou dobu budete chtít zhlédnout. Podle stopáže daných VR filmů jich za hodinu můžete stihnout vidět 1 - 4, podle toho, které si vyberete. Na místě vám se vším poradí naši dobrovolníci.

Na jeden slot si může koupit vstupenku maximálně 8 lidí.

vysálací sloty :

pátek 29.4. 2022

15:00 - 16:00 / 16:00 - 17:00 / 17:00 - 18:00 / 19:00 - 20:00 / 20:00 - 21:00

sobota 30.4. 2022

11:00 - 12:00 /12:00 - 13:00 / 13:00 - 14:00 / pauza / 15:00 - 16:00 / 16:00 - 17:00 / 17:00 - 18:00 / 18:00 - 19:00 / 19:00 - 20:00 / 20:00 - 21:00

neděle 1.5. 2022

11:00 - 12:00 /12:00 - 13:00 / 13:00 - 14:00 / pauza / 15:00 - 16:00 / 16:00 - 17:00 / 17:00 - 18:00 / 18:00 - 19:00 / 19:00 - 20:00 / 20:00 - 21:00

lístky koupíte na GOOUT.NET

Letos se již podruhé vrací projekty ve virtuální realitě na Febiofest. Tentokrát ovšem v nové podobě. Zatímco loni se výběr zaměřil výhradně na 360° filmy, letošní selekce sahá i po interaktivních projektech na hranici mezi filmem a hrou. V celkem jedenácti projektech, které rezonovaly na světových festivalech jako jsou Benátky, Sundance nebo Tribeca, se diváci vydají k nejslavnějším vodopádům u Říma, zjistí jaké to je být pronásledovaný inteligentním dronem nebo třeba prozkoumají, co to znamená tzv. “syndrom přihlížejícího”. VR projekt Cosmogonic pak bude uveden v mezinárodní premiéře.


MONTELGELATO / MONTEGELATO

režie: Davide Rapp / země: Itálie / jazyk: italština, angličtina/ titulky: anglické / rok: 2021 / délka: 15 min

Jedinečná experimentální koláž záběrů z jedné z nejslavnějších filmových lokací - vodopádů Monte Gelato.

Vodopády Monte Gelato se nacházejí kousek od Říma a italští filmaři zde natočili stovky filmů. Režisér Davide Rapp si vzal 180 z nich, našel zde záběry vodopádů a ty nastříhal speciálním způsobem na sebe ve formátu 360° videa. Výsledkem je originální koláž, v níž vodopády zůstávají stále na svém místě, jen dění kolem se mění - od invaze mimozemšťanů po erotické scény, které se zjevují a zase mizí jako nesmrtelní duchové tohoto místa.

DAVIDE RAPP

Režisér Davide Rapp začínal svoji kariéru nikoliv u filmu, ale jako architekt. Poprvé se prosadil svou architektonickou video studií, ve které použil 500 různých filmových klipů vrstvených na sebe. Tuto metodu poté použil i ve své VR eseji Montegelato.


POV / ÚHEL POHLEDU

režie: Alton Glass / země: USA /jazyk: angličtina / titulky: žádné/ rok: 2021 /délka: 16 min

Jak by to vypadalo, kdyby odsouzení byli na svobodě pod dohledem speciálních inteligentních dronů?

Píše se rok 2025 a losangelská policie zavádí technologickou novinku- prvního inteligentního ozbrojeného dron-robota, který má neustále dohlížet na podmínečně propuštěné vězně. Prvním z nich je hacker Cassius Moore. Zvládne dron nahradit plně funkci živého policisty? A dokáže lépe vyhodnotit dramatické situace a nezpůsobovat tak zbytečné ztráty na životech? Akční sci-fi snímek je poutavým komentářem k případům policejní agrese vůči menšinám nejen ve Spojených státech.

ALTON GLASS

Alton Grass je americký XR media guru, který ve svých projektech často řeší otázku svobody slova a téma etnických menšin. Jeho předchozí projekt The March byla imerzivní instalace, ve které oživil slavný slogan Martina Luther Kinga “I have a dream”.


TEARLESS / BEZ SOUCITU

režie: Gina Kim / země: Jižní Korea, USA / jazyk: angličtina, korejština / titulky: anglické / rok: 2021 / délka: 12 min

Hororová návštěva tzv. “Domu opic”, ve kterém za korejské války byly drženy ženy s podezřením na pohlavní choroby.

V 70. letech vznikly v Koreji desítky nevěstinců pro americké vojáky. Dívky zde musely nosit svá osobní čísla jako vězni a cedule s informací, zda nemají pohlavně přenosnou chorobu. Ty, které byly podezřelé z nemoci, byly uzavřeny do tzv. “Domu opic”, kde jich mnoho zemřelo následkem nevhodné léčby. Stovky se jich snažily utéct nebo si vzaly život. VR film Giny Kim nás zavádí do jednoho z těchto dnes opuštěných domů, kde ožívají přízraky ponížených žen.

GINA KIM

Audiovizuální díla korejské umělkyně Giny Kim byla prezentována už na více než 100 festivalech, nevyjímaje Benátky, Cannes, Berlin, Locarno nebo Sundance. Její předchozí VR film Blodless věnující se rovněž konsekvencím korejské války vyhrál i cenu za nejlepší VR scénář na festivalu v Benátkách.


PASSENGERS / CESTUJÍCÍ

režie: Ziad Touma / země: Kanada, Francie / jazyk: angličtina, francouzština / titulky: žádné rok: 2021 / délka: 40 min

Čtyři cestující ve vlaku u jednoho stolu. Co se jim honí hlavou a jak se jejich příběhy protínají?

Jízda začíná. Na začátku jsou diváci vyzváni, aby si zvolili pohled jedné z postav - muže, ženy, dítěte nebo stařenky. Následuje cesta v otevřeném kupé, během které pronikneme do mysli zvolené postavy. Jaký má dívka vztah k mateřství? Proč má muž problém navazovat vztahy? Rozvzpomene se stařenka na dávnou lásku? A jak prožívá dítě potyčky svých rodičů?

ZIAD TOUMA

Scenárista, režisér a producent libanonského původu žijící v Kanadě má širokou paletu uplatnění na filmovém poli. Upozornil na sebe svým celovečerním debutem Saved by the Belles, který získal několik národních kanadských filmových cen.


PRISON X / VĚZNICE X

režie: Violeta Ayala / země: Austrálie, Bolívie, Indie / jazyk: angličtina / titulky: žádné / rok: 2021 / délka: 30 min

Imerzivní výlet do bolivijské věznice, která se mění v panoptikum mysteriozních bytostí.

Ve věznici San Sebastian v bolivijském městě Cochamamba žije asi 1000 vězňů. Svérázný labyrint ale připomíná spíše roztodivné surrealistické doupě, kde se nachází kostel, škola, obchod s elektronikou nebo tržnice. Divák se stává jedním z vězňů, obžalovaným za pašování kokainu. S nasazením divadelní masky se ale propadá do imaginativního reje, ve kterém se stírají rozdíly mezi realitou a snem, mezi vinou a nevinou.

VIOLETA AYALA

Bolivijskou australská filmařka se doposud věnovala především dokumentární tvorbě - její film Cocaine prison byl uveden na prestižním festivalu v Torontu (TIFF). Již zde se věnovala tématu vězeňství v Bolívii. Toto téma pak rozvíjí i ve svém VR projektu.


BYSTANDING: THE FEINGOLD SYNDROME / SYNDROM PŘIHLÍŽEJÍCÍHO

režie: Nim Shapira, Roi Lev / země: Izrael, Kanada, Německo / jazyk: angličtina / titulky: žádné rok: 2021 / délka: 10 min

Měli jste někdy poskytnout první pomoc, ale místo toho jste jen zaraženě přihlíželi nehodě? Postihl vás zřejmě “syndrom přihlížejícího”.

V roce 2009 se izraelská šampionka ve veslování Jasmine Feingold jela projet po řece. Kvůli kolizi se jí loď otočila, nemohla se z ní vyprostit a zůstala pod hladinou. Incidentu přihlížely desítky lidí a přes 4 minuty jen koukaly na topící se ženu. Nikdo ji nepomohl. VR projekt se vrací na místo nehody a do myslí jednotlivých přihlížejících. Proč nezasáhnou? Co jim brání? Čeho se bojí? A skočí nakonec někdo za Jasmine do řeky, aby ji zachránil?

NIM SHAPIRA, ROI LEV

Pod značkou studia Nim and Roi tato izraelsko-americká dvojice vytváří imerzivní projekty se zaměřením na social impact. Sídlí v Brooklynu a Nim Shapira je držitelem několika cen Webby a Clio.


SECRET OF RETROPOLIS / TAJEMNÁ RETROPOLIS

režie: Eyal Geva / země: Izrael / rok: 2021 / jazyk: angličtina / titulky: anglické/ délka: 60 minut

Retro-futuristická noirová detektivka, kde jako robotí soukromé očko rozplétáte zločiny místní mafie.

V Retropolis už nežijí žádní lidé, jen podivní (více či méně funkční) roboti, kteří se ale svým lidským předchůdcům silně podobají. Ve městě řádí kriminální živly, a tak je divák jakožto robotí detektiv Philip Log musí zkrotit. VR projekt na pomezí filmu a klasické herní adventury je hravou a satirickou poctou filmům noir i sci-fi dystopickým eposům.

EYAL GEVA

Izraelská umělkyně Eyal Geva založila nezávislé studio Peanut Button a společně se svými dvěma kolegy se rozhodla pracovat na projektech, ve kterých pracuje s motivy starých filmů a počítačových her. Tajemná Retropolis je její první projekt.


COSMOGONIC / COSMOGONIC

režie: Paweł Szarzyński / země: Polsko / rok: 2022 / délka: 8 min

Jak by vypadala robotí krutovláda pohledem slavného sci-fi autora Stanislawa Lema?

Na planetě Actinuria žije kolonie obrovských robotů, kterým velí hrozivý král Archithorius. Jeho mysl sžírá neustálá paranoia, že se proti němu chystá spiknutí. Proto se rozhodne všechny obléct do speciálního uranového brnění, které způsobí, že pokud se k sobě shromáždí více robotů, dojde k výbuchu. Sci-fi povídka Stanislawa Lema ve VR provedení je příhodným podobenstvím o současné krizi demokracie a rostoucí radikalizaci vládnoucích elit.

PAWEL SZARZYNSKI

Animátor a grafický designér, který se dlouho pohyboval primárně na reklamním poli a spolupracoval s společnostmi jako Prodigous, FCB, National Geographic či Discovery Channel. Je držitelem European Design Awards


DIAGNOSIA / DIAGNÓZA

režie: Mengtai Zhang, Lemon Guo / země: USA / rok: 2021 / délka: 30 min

Unikátní vhled do čínského zařízení, kde se léčí internetová závislost brutálními metodami.

Režisér Mengtai Zhang si jako teenager procházel těžkým obdobím. Jeho rodiče se rozváděli a on utíkal stále častěji do světa online počítačových her. Rozladění rodiče se ho nakonec rozhodli poslat do speciálního centra, kde jej měli vyléčit ze závislosti na internetu. V této VR simulaci procházíme s Mengtaiem nehostinný prostor čínské psychiatrické léčebny, která se ale postupem času začíná měnit ve vězení, ze kterého není úniku.

MENGTAI ZHANG

Mengtai Zhang je multidisciplinární umělec čínského původu tvořící v New Yorku. Ve svých imerzivních projektech propojuje médium sochy, zvuk a simulaci. Kombinuje osobní a sociopolitické narativy. Jeho díla byla prezentována na prestižních festivalech IDFA nebo Sundance.


LAIKA / LAJKA

režie: Asif Kapadia, Nick Abadzis / země: Velká Británie / rok: 2021 / délka: 15 min

Hořkosladký příběh vědkyně, která bojovala za život Lajky, první fenky ve vesmíru.

Mříž před očima a jemné houpání nahoru a dolů. V jedné z prvních scén se ocitáme přímo v kůži slavné Lajky, kterak ji pracovník přináší v přepravce do sovětské laboratoře. Vedoucí vědkyně si ji okamžitě zamiluje. Následně se rozvíjí příběh o velkém přátelství, které zhatí studená válka a sovětsko-americký souboj o vesmírný prostor. Film je VR adaptací slavné grafické novely od Nicka Abadzise.

ASIF KAPADIA

Renomovaný britský tvůrce se proslavil především svými dokumentárními portréty celebrit. Za svůj snímek Amy získal Oscara, cenu Bafta, Grammy i European Film Award. Lajka je jeho VR debutem.


HANDWRITTEN / PSÁNO RUKOU

režie: Lui Avallos / země: Brazílie, Portugalsko, Itálie, Francie / rok: 2021 / délka: 9 min

VR kamera jako deník? Intimní zpověď o tom, jak nás změnila pandemická doba

Stalo se vám za poslední dva roky, že jste hladili něčí tvář, ale místo kůže jste nahmatali jen displej vašeho počítače či telefonu? To samé se dělo i režisérovi Luimu Avallosovi. Témata jako ignorace politické reprezentace vůči covidu, virtualizovaná sexualita nebo zintrovertnění kvůli nekonečným lockdownům se stala tématem tohoto jeho netradičního VR deníku.

LUI AVALLOS

Brazilský scenárista, režisér a multimediální umělec. V současné době studuje multimediální umění na Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa a Handwritten je jeho prvním VR filmem.



Vyberte si z programu


Newsletter