Intenzivní fyzické drama Panna a orel, kde střípky minulosti postupně utvářejí osudový den jednoho muže, se inspirovalo skutečným incidentem. Jeden mladík dostal ránu do hlavy poté, co si desetkrát nechal v klubu zahrát stejnou píseň, a na následky zranění zemřel. „Nejde o rekonstrukci případu, ale o fikci, naše vysvětlení hádanky, proč by někdo chtěl slyšet desetkrát za sebou stejný song. Scénář měl původně 26 stran, mysleli jsme, že z toho bude krátký film, ale nakonec jsme natočili celovečerák, akorát za rozpočet krátkého snímku,“ vyprávěl režisér Nicolae Constantin Tănase, jehož do Prahy doprovodila početná delegace kolegů.
Déle než samotné natočení zabralo shánění slavného místního zpěváka populárního hudebního stylu manele, který se objeví na konci snímku. „Bez něj by si ale lidi mysleli, že jde o kritiku. Ke konci pochopíte, jak otravný ten song je. Ale také jsme chtěli pomocí skutečných zpráv u závěrečných titulků vyjádřit, že v Rumunsku se smrt 33letého muže může brát jako něco, co si zasloužil,“ vysvětlil Tănase.
Febiofest snímek hrál v sekci Centropa, protože i na něm se minoritně podílel český producent. „S tvůrci jsem se setkal v roce 2016 na karlovarském festivalu, kde projekt prezentovali v rámci Works in Progress. Fascinovala mě jejich singulární vize vtěsnat něco komplexního do tak obsesivně komorního příběhu,“ vysvětloval svůj zájem producent Marek Novák.