Režijní debut srbského režiséra Ognjena Glavoniće Náklad se odehrává v roce 1999 v době náletů NATO na Srbsko. „Pro mě to ale není rekonstrukce minulosti, film o tom, co se stalo. Je to film o dnešním světě, o tom, co jedna generace zanechala té druhé, o artikulaci historie, zda o ní dokážeme říct pravdu a převzat za ni zodpovědnost,“ vysvětlil režisér na diskusi pro promítání dramatu řidiče dodávky, který dostane za úkol převézt tajemný náklad z Kosova do Bělehradu.
Debata se točila i kolem cenzury v Srbsku. „Oficiálně žádná není, politici vás pak mohou použít jako doklad svobody slova. Ale existuje ekonomická cenzura. Náš film se třeba kvůli tématu bála hrát většina kin a zatím ho nepromítala ani televize. Neviděli ho tak ti, které jsem chtěl nejvíc oslovit,“ postěžoval si tvůrce.
Největšímu tlak prý čelil po oznámení, že Náklad přijal do programu festival v Cannes. „Média pak o filmu musela psát. Od premiéry v květnu v Cannes do listopadového uvedení v Srbsku pak lidi jako by soutěžili, kdo nás urazí víc. Dokonce psali recenze, aniž by snímek viděli. Jakmile jsme ale vstoupili doma do kin, začali nás ignorovat. Myslím, že podobně by dopadl kdokoliv z bývalé Jugoslávie, kdo by se vyjádřil o nepříjemných pravdách z balkánské války,“ přiblížil situaci režisér snímku ze sekce Ozvěny Balkánu.