Šťastný to režisér Bille August

29. 3. 2019, 10:45
Febiofest 2019

Ještě než si Bille August převzal cenu Kristián za přínos světovému filmu, pobavil se s novinářem Pavlem Sladkým o své tvorbě na Master Class přístupné veřejnosti. Během ní zavzpomínal mj. na spolupráci s Ingmarem Bergmanem, který ho oslovil, aby natočil scénář o vztahu jeho rodičů. „Bál jsem se, že bude při natáčení filmu S nejlepšími úmysly moc dominantní. Ale on jen trval na tom, abych do role jeho matky obsadil Pernillu August, kterou znal z divadla a zbožňoval ji. Já se pak do ní zamiloval a vzal si ji, což ho dost naštvalo.“

Dánský filmař rád točí dlouhé filmy, na jejich stopáž si prý ale nikdo nestěžuje. „I krátký film může být dlouhý,“ upozornil, jak je čas u umění relativní. Víc než dvě hodiny má i jeho novinka Šťastný to muž, adaptace románu Henrika Pontoppidana. „Ta kniha patří mezi ty, o nichž každý tvrdí, že ji četl, a není to pravda, protože má tisíc stran. Ale po premiéře filmu se dostala do žebříčku nejprodávanějších románů,“ podotkl August, který se na literární adaptace specializuje a ve filmografii má i Bídníky, které natáčel v Praze.

Podle knihy vznikl také jeho nejslavnější film, vítěz Zlaté palmy i Oscara Pelle Dobyvatel. „Jeho úspěch mě vystřelil jako raketa. Najednou jsem měl spoustu nabídek, hlavně z Ameriky. Byla to opravdu velká změna,“ vzpomínal režisér na svůj průlom. Jako první projekt v angličtině si vybral adaptaci románu Dům duchů. „Poslední den natáčení Pelleho jsem dostal ušní infekci a v posteli jsem pak napsal scénář Domu duchů. Byl jsem tou knihou posedlý a neustále jsem volal agentům Isabel Allende, aby mi domluvili schůzku. Když konečně svolili, přijel jsem na ni s kotouči svého filmu. Druhý den mi Isabela volala, že jsem jediný, kdo může Dům duchů zfilmovat.“

Vyberte si z programu


Stáhněte si
festivalovou aplikaci
Newsletter