Filmové sekce

Asijský pohled

Sekce věnovaná asijskému kontinentu se pokouší každoročně podat určitou zprávu o aktuálním stavu místních kinematografií a přivézt českému publiku díla významných asijských režisérů i filmy nových tvůrců oceněné na zahraničních festivalech.Výběr reflektuje jak oblíbené akční a historické filmy, kterými se řada asijských kinematografií v Evropě proslavila, tak se snaží představit i tvorbu z menších a méně prominentních zemí. Letošní výběr se nese spíše v reflexivním duchu. Autoři se, každý svým osobitým způsobem, zabývají minulostí, současností i budoucností svých zemí, ať už se jedná o Čínu, Korejský poloostrov či Thajsko.

Central Park

V Central Parku se setkávají rodiny s dětmi, pejskaři, běžci, zamilované dvojice i veselé skupinky studentů a turistů. Je to místo otevřené lidem všech profesí, různého věkui odlišných zájmů. Podobněi tato sekce nabízí hlavně filmy zábavné, velkolepé, plné velkých emocí a hrdinných činů. Velká dramata, neuvěřitelné, lečpravdivé příběhy, ale také bláznivé komedie či divoké střílečky. Výběr plný známých jmen jak před, tak i za kamerou zahrnuje celou řadu distribučních předpremiér, nicméně představujeme zde i řadu filmů úspěšných v zahraničí, které se do našich kin mimo festival nedostanou.

Centropa

Šest snímků uvedených v letošní speciální sekci představuje nejnovější českou koprodukční tvorbu. Nejčastější a také nejpřirozenější je spolupráce mezi Českou republikou a Slovenskem, ve které vznikly dva zde uváděné snímky. Film Ostrým nožem je zařazen do naší soutěžní sekce Nová Evropa a další výrazný debut Punk je hned uvádíme v české premiéře. Naši producenti ale dlouhodobě spolupracují i s dalšími kulturně a historický spřízněnými zeměmi, jako jsou Polsko, Rusko či Rumunsko, a pomáhají vzniknout výrazným a kvalitním filmům. Výběr uzavírá česko-izraelský omnibus krátkých filmů, který, stejně jako všechny ostatní filmy sekce Centropa, ukazuje, že stejně jako naše problémy nejsou jen lokální ani náš filmový průmysl se neuzavírá před světem.

Classics

Nová festivalová sekce vznikla na základě diváckého ohlasu, který během posledních ročníků vzbudily projekce starých nově restaurovaných a digitalizovaných filmů. Nejen na festivalu roste poptávka po zážitku, který představuje kvalitní projekce na velkém plátně ve společnosti dalších diváků. Všechny filmy uváděné v sekci Classics jsou notoricky známé, ale těžko dostupné v rámci běžného provozu kin. Několik snímků ze sekce slaví kulaté jubileum, jiné jsou poprvé dostupné v nové digitalizované a restaurované podobě. K filmům Sedmikrásky a Vymítač ďábla uvádíme v sekci Docs dokumentární snímky o kameramanovi Jaroslavu Kučerovi (Jaroslav Kučera zblízka) a režisérovi Williamu Friedkinovi (Friedkin Uncut).

Culinary Cinema

Již popáté pro vás připravujeme mimořádný kulinářský a filmový zážitek Culinary Cinema – filmové projekce spojené s exkluzivními večeřemi. V rámci večera se v kině Cinestar Praha – Anděl promítají filmy s kulinářskou tématikou, na něž následně navazují tematické večeře v prostředí Restaurace Delight v přilehlém pražském hotelu Andel’s by Vienna House Prague. Návštěvníci tak během jednoho večera uvidí zajímavý film a po něm ochutnají menu inspirované daným snímkem v podání špičkového šéfkuchaře. Sekce letos představí dokumentární portrét o hvězdném španělském šéfkuchaři Konstruování Alberta, hrané drama plné vůní a chutí marocké kuchyně Tazzeka a kultovní klasiku v novém digitálním hávu Velká žranice.

Docs

Jediná sekce letošního Febiofestu, jež se zaměřuje výhradně na dokumentární filmy. Divácké dokumenty přinášející nové a zajímavé pohledy z říše zvířat a lidí, ze světa umění a sportu, ze zákoutí filmu, hudebních pódií i válečných zákopů. Tato sekce a její jednotlivé filmové tituly vám například umožní stát se nachvíli fanouškem Tour de France a fandit podél její trasy. Anebo se stát detektivem a zjistit, co všechno spojuje tři identická trojčata, či naopak co rozděluje účastníky sociálního experimentu, kteří se rozhodli společně si vyjet na lodi. Portrét Williama Friedkina zaujme jistě všechny fanoušky tohoto legendárního amerického režiséra a na druhé straně portrét kameramana Jaroslava Kučery (Až přijde kocour, Démanty noci...) ocení určitě nejen čeští diváci. V této sekci si totiž každý vybere své skutečné hrdiny.

Generace

Sekce určená dětem a rodinám byla loni rozšířena i o filmy pro dospívající mládež. Díky tomu v ní najdete vedle sebe animovaná pásma večerníčků pro nejmenší diváky, dobrodružné a úsměvné příběhy ať již z idylického francouzského venkova,či imaginární animované japonské krajiny pro celou rodinu, ale také aktuální dramata určená studentům středních škol a dospívajícím. Některýmiz letošních témat je tak šikana ve škole i na sociálních sítích, první milostnévztahyi hledání místa v dnešnímsvětě. Pro lepší orientaci ve výběru je proto u každého filmu vyznačeno,pro jakou věkovou skupinu se hodí.

Made in USA

Americký film, to není pouze velká studiová velkovýroba, povrchní zábava, jejímž jediným cílem je zisk, to nejsou pouze červené koberce s hvězdami a VFX triky v každém záběru. Americký film znamená i desítky zajímavých menších nezávislejších produkcí, které dokazují neobyčejný tvůrčí potenciál. Made in USA je sekce věnovanáprávě americkým nezávislým filmařům, kterým jde o autorskou výpověď, svébytnou režii a osobitý pohled na dramatické či komediální hrdiny a jejich fikční světy. V letošním roce –snad příznačně –převažují ve filmových dílech především ženské hrdinky.

Masters

Tato sekce se zaměřuje na aktuální tvorbu výrazných autorských osobností současné kinematografie. Většina filmů uváděná v Masters měla světové premiéry na festivalech v Cannes, Locarnu, Benátkách, San Sebastianu či Torontu a jména jejich tvůrců se v programu našeho festivalu i našich kin objevují pravidelně. Jde ofilmy často výrazně stylizované, specificky režijně vedené a pro nováčky těžko čitelné. Najdeme zde letos ale také lehčí komedieči životopisná dramata. Spojujícím prvkem všech snímků je tvůrčí jistota a lety prověřená kvalita jejich tvůrců. Masters nabízí to nejlepší z evropského i světového autorského filmu posledního roku a na divácích je již posoudit, jak plodný často byl.

Noční cirkus

Jsou zvířata, která v noci nechodí spát, která se naopak za soumraku budí a teprve vyrážejíza zábavou. A i pro ně má Febiofest svůdnou nabídku filmů. Krvavý zombie horor v kombinaci s muzikálem, postapokalyptické drama, bláznivé cestování časem a prostorem, akční umění zlomených rukou nebo vypíchnutých očí, ale i nekorektní a bizarní humor. Žánrům, stylům a diagnózám se v této sekci nekladou hranice. Budete se smát, budete se bát a za oboje vám bude nejspíše velice trapně. Jedinou jistotou je, že výběr těchto filmů vždy zažehnevzrušení a emoční napětí nočních diváků a udrží je v sedadlech kina bdělé.

Nová Evropa

Tradiční a jediná celovečerní soutěžní sekce Febiofestu představuje první snímky nastupujících filmařů evropského kontinentu. Výběr prezentuje myšlenkově iformálně ambiciózní a odvážná díla. Filmy, jež provokují, reflektují a přinášejí autorské pohledy na společnost, ve které žijeme, na vztahy, které prožíváme, nebo na dramatické události, které se již staly. Někteří z režisérů se pro své reflexe a náměty vydávají do temných zákoutí thrillerových žánrů, někteří raději využívají žánr komedie, někdo naopak sociální dramata či dokumentární postupy. Avšak není pochyb, že každý z vybraných filmařů –i když je teprve na začátku své kariéry –nabízí osobité a hodnotné kinematografické dílo. Některá již byla oceněna a objevena jinými festivaly, některá teprve na své první oslavy čekají.

Ozvěny Balkánu

Jedna z charakteristických sekcí Febiofestu je zaměřena na region, ve kterém se mísí typický absurdní humor a nesmyslná jednání, alkoholová hudba a tanec, ale i jakási osamělost a izolovanost jednotlivých míst a měst, jednotlivých hrdinů či spíše postav. Akaždý to své štěstí hledá po svém. Někdo v rámci vlastního bytu, někdo i mimo regionální hranice, s vidinou lepšího života v Americe, anebo na severním pólu. Zjevné však je, že ve snímcích z této sekce se stále objevují živé vzpomínky na události z válečného konfliktu, který zanechal v krajině dosud nezhojené rány a ovlivnil celé generace.

Panorama

Zatímco sekce Central Park nabízí snímky vstřícné ke všem divákům, sekce Panorama je její protiváhou a chvílemi vyžaduje odvážnější publikum. O to však divák této krajiny získá intenzivnějšírozhled po kinematografiích celého světa. Dramaturgie tohoto výběru je totiž zaměřená na filmy, které byly uvedeny, oceněny či rozpoutaly diskuze na významných světových filmových festivalech. Filmy, které si odbyly své premiéry na filmových přehlídkách vLocarnu, Torontu, San Sebastiánu, v Cannes či Rotterdamu nebo v Tokiu. Panorama tedy důsledně sleduje trendy a výpovědi převážně autorských režisérů a režisérek, kteří svými díly prokazují nezpochybnitelnou, formálně odvážnou a moderní zručnost, názorovouvyzrálost a nesporný talent.

Profil: Bille August

Dánský režisér a scenárista vstoupil do světa kinematografie původně jako kameraman a podílel se na vizuální podobě mnoha filmů. Režijně debutoval v roce 1978 hraným filmem Líbánky. Pozornost diváků i kritiků upoutal o necelých deset let později filmovou adaptací Pelle Dobyvatel, za kterou získal Oscara za nejlepší cizojazyčný film a Zlatou palmu na MFF v Cannes. V roce 1992 vyhrál v Cannes hlavní ocenění podruhé za snímek S nejlepšími úmysly podle scénáře Ingmara Bergmana. Na plátno přenesl mnoho slavných literárních příběhů, mezi něž se řadí například romány Noční vlak do Lisabonu, Cit slečny Smily pro sníh, Dům duchů nebo Bídníci, jejichž adaptace částečně vznikala na pražském Barrandově. Bille August je považovaný za jednoho z nejvýznamnějších režisérů své generace.

Profil: Jiřina Bohdalová

Jiřina Bohdalová patří mezi stálice české kinematografie, přezdívá se jí první dáma českého filmu. Její matka se věnovala ochotnickému divadlu a Jiřina Bohdalová se tak už od raného věku začala objevovat na plátně i na divadelním pódiu. V roce 1957 úspěšně absolvovala v představení Josefina, díky kterému získala nabídku Jana Wericha a přijala angažmá v divadle ABC. Její celoživotní domovskou scénou ale bylo Divadlo na Vinohradech. Jiřina Bohdalová ztvárnila nepřeberné množství filmových postav v komediálních i dramatických snímcích a pohádkách. Za hlavní roli v pohádce Nesmrtelná teta a dramatu Fany získala filmovou cenu Český lev. Své místo našla také na obrazovce televize v řadě inscenací, filmů, seriálů a především jako komediální talent v pořadu Televarieté.

Profil: Louis Garrel

Louis Garrel se jako potomek režiséra Phillipa Garrela a herečky Brigitte Sy objevil před kamerou už jako dítě v otcově filmu Les baisers de secours (1989). Po studiu na pařížské konzervatoři se začal před kamerou objevovat pravidelně. Zahrál si například v Bertolucciho Snílcích (2003) či Pravidelných milencích (2005) svéh otce, kde za svůj herecký výkon získal Césara. Postupně se začal zaměřovat i na filmovou režii. Natočil tři krátké filmy, z nichž poslední La règle de trois (2011) později rozpracoval do svého celovečerního debutu Dva přátelé (2015). Charakteristické zaměření na city a partnerské vztahy se projevilo i v jeho nejnovějším filmu Věrní nevěrní (2018). Garrel zde v hlavní mužské roli musí volit mezi dvěma ženami: Evou (Lily-Rose Depp) a Marianne, kterou si zahrála jeho skutečná manželka Laetitia Casta.

Profil: Peter Fonda

Peter Fonda byl již od dětství veden k herectví, které také vystudoval. Začínal ve stejném divadelním souboru jako dříve jeho otec nebo Marlon Brando. Po svém angažmá v několika hrách na Broadwayi se však rozhodl prosadit ve filmovém Hollywoodu. Peter Fonda byl dvakrát nominovaný na Oscara. Poprvé za svůj nejznámější snímek, legendární road movie Bezstarostná jízda, na které se podílel jako scenárista, spolurežisér a producent. Podruhé za drama Uleeovo zlato. Za něj také získal v roce 1998 Zlatý glóbus a stejný úspěch si zopakoval o dva roky později za vedlejší roli v životopisném filmu Posedlost Ayn Randové. Peter Fonda patří do slavné rodiny amerických hereckých legend. Jeho otcem je Henry Fonda, sestrou Jane a v herecké tradici pokračuje i Peterova dcera Brigit Fonda.

Queer Now

Sekce Queer Now přináší české premiéry reprezentativního výběru deseti filmů, kteréodrážejí prestiž i pestrost současné světové queer kinematografie. Zavedené autorské osobnosti s novými snímky, v čele s novinkou Christopha Honorého Okouzlit, milovat a rychle utíkat (Sorry Angel) uvedenou v Cannes, se potkávají s talentovanými debutanty, kteří nabízejí jedinečné filmové vize a reprezentují regiony,jako je jižní Afrika, Peru, Paraguay čiRumunsko. Hvězdně obsazené americké snímky, již ověnčené prestižními nominacemi, vycházejí ze skutečných příběhů –Dokážete mi odpustit? (Can You Ever Forgive Me?) a Vymazaný kluk (Boy Erased). Palčivě aktuální téma kroků Trumpovy vlády vůči trans* lidem otevírá dokumentární Trans*armáda (Transmilitary).

Světla severu

Sever je v jednom ohni a letošní kinematografická produkce pěti skandinávských zemí je přímo u toho. Deset filmů plných silných a intimních příběhů o lásce a přežití, rodinné dynamice, dospívání, lidech na okraji, umění a uprchlické krizi.Důvod, proč je letošek pro skandinávskou kinematografii mimořádný, je bohatá škála filmových žánrů ve hře ̶od dánských a norských katastrofických filmů, švédské sci-fi a převrácenéhopříběhuo uprchlících, přes islandský thriller o přežití a dobová dramata, až po biografické snímky o světově známé spisovatelce Astrid Lindgrenové a finském Bobu Dylanovi! Filmy však nejsou typickými žánrovými snímky, umělecky si pohrávají s diváckými očekáváními a škádlí naše chuťové pohárky. Natočené jak zavedenými režiséry, tak slibnými novými talenty, které představují odvážné celovečerní debuty s osvěžujícími tématy i styly vyprávění.

TV Now

Televizní tvorba se za poslední roky stala jednou z nejprogresivnějších součástí filmového průmyslu. Orientace v seriálové produkci není v kruzích filmových nadšenců a kritiků jen současným trendem, ale takřka nezbytností. Způsob seriálového vyprávění, styl i forma konzumace se proměňují neuvěřitelnou rychlostí a sledování televize je vedle volnočasové aktivity už i odbornou disciplínou.Pro své formální i obsahové přednosti tak zasluhují tato díla stále častější pozornosti velkého plátna kina. Nová sekce Febiofestu TV Now začíná svůj první rok fokusem na rozmanitou domácí tvorbu. V před premiéřena diváky čeká sitcomový webseriál internetové televize Mall.TV, vizuálněpodmanivé pokračovaní oblíbené minisérie Detektivové od Nejsvětější trojice nebo televizní film z cyklu Jak si nepokazit život zprodukce České televize.

Stáhněte si
festivalovou aplikaci
Newsletter