Kim Novak

Narodila se jako Marilyn a šéf studia Columbia v ní také spatřoval možnou nástupkyni její slavné jmenovkyně Marilyn Monroe. Ten stejný šéf, Harry Cohn, se následně chtěl zbavit jejího příjmení a učinit z modelky Marilyn Paulin Novak americkou divu Kit Marlowe. Začínající herečka však byla hrdá na své jméno a svůj český původ, navíc se nechtěla stát dalším krátkodechým klišé. A tak vznikl kompromis. Kompromis, který v průběhu 50. let vyvolával pobláznění v srdcích diváků i divaček. Kim Novak.
<Když začínající herečku zachytil v roce 1956 fotoreportér prestižního magazínu Life, jediný zasněný pohled prostoupený lehkou obavou ukázal, co vše se v Kim skrývá. Byl v něm kousek, či spíše pořádný kus hereckého talentu, ale také reálná starost o vlastní budoucnost v šoubyznysu. A ta trochu skutečného, nekašírovaného, ale přitom spontánního výrazu z ní v průběhu její krátké, leč intenzivní kariéry dělala víc než jen idol. Skutečnou herečku. V jejích nejlepších výkonech se vždy mísily protichůdné výrazy: chladná odměřenost se v okamžiku stávala srdečností překypující emocemi. Prvním důležitým snímkem v její kariéře se stal Piknik z roku 1955, v němž si zahrála s Williamem Holdenem. Získala za něj Zlatý glóbus a následovaly další tituly, v nichž se objevila po boku největších mužských idolů dekády. Dvakrát vévodila stříbrnému plátnu spolu s Frankem Sinatrou, ale skutečně zásadní se stala herecká spolupráce s Jamesem Stewartem. A také s mistrem filmového napětí Alfredem Hitchcockem. Ve slavném Vertigu se sice objevila jako náhradnice za Veru Miles, která otěhotněla, ale Hitchcock v ní měl takovou důvěru, že jí hlavní roli nabídl bez castingu či kamerových zkoušek. Novak se s rolí plně identifikovala, neboť podobně jako hlavní hrdinka Judy vždy v Hollywoodu usilovala a tvrdě bojovala za to, aby zůstala sama sebou. Vertigo nebylo sice přijato úplně vřele, ale tak jako mnoho Hitchcockových filmů uzrálo s dobou, dnes je považováno za jeho vrcholný film a výkon Kim Novak v něm se řadí k nejlepším hereckým performancím všech dob. Ještě téhož roku si Kim znovu zahrála se Stewartem, tentokrát v romantické komedii Zvon, kniha a svíčka (Bell, Book and Candle), a následujícího roku se objevila ve snímku Uprostřed noci, který osobně měla ze všech svých rolí nejraději. K výrazným titulům 60. let patří vztahové drama Strangers When We Meet, kde si Novak zahrála sousedku Kirka Douglase a zúročila svůj sex appeal v roli femme fatale, která s půvabem sobě vlastním spouští následné milostné mnohoúhelníky. A brzy poté se ze sousedky stala Podezřelá bytná, opět půvabná a tentokrát lahodící oku Jacka Lemmona. I v této tajemné komedii Novak dovedla zúročit kromě šarmu také temnější stránky svého hereckého projevu.
V polovině 60. let se ještě objevila v romantické komedii na motivy knihy Daniela Defoea Milostná dobrodružství Moll Flandersové v režii bondovského režiséra Terrence Younga. Následně sice její kariéra zvolnila a na plátně se nadále objevuje už spíše sporadicky, jediná dekáda však bohatě stačila k tomu, aby byla dodnes považována za velkou herečku. Hollywoodský hvězdný status často spočívá na zvláštní magii tváře, kterou se nelze naučit a která možná není nutně ani záležitostí talentu. A Kim Novak bezpochyby takovou hvězdou, čili jedinečným zosobněním výrazného lidského typu, byla. Během krátké doby však stihla prokázat, že k nezapomenutelné tváři patří i nepřehlédnutelné nadání.

info@febiofest.cz

MEZINÁRODNÍ FILMOVÝ FESTIVAL PRAHA - FEBIOFEST s.r.o.
Růžová 13, 
Praha 1, 110 00, Česká republika
+ 420 221 101 111

Buďte s námi v kontaktu

© 2017 MEZINÁRODNÍ FILMOVÝ FESTIVAL PRAHA - FEBIOFEST s.r.o. Made with love by WHITE GORILLA.