2557: Snová i odvrácená tvář Thajska

Německé soutěžní drama o snové i odvrácené tváři Thajska 2557 na MFF Praha – Febiofest uvedli režisér Roderick Warich a producent Dominik Rockenmaier, cítili se u toho ale trochu nepatřičně. „Nejsme profíci, točíme si, co nás baví. Profesionalismus přeměnil film v průmysl a zabil v něm všechno zajímavé. My chceme točit jako v 70. letech, moderně vyprávět, jak dnes žijeme. Sice pro to dneska už není publikum, ale to si odmítáme připustit,“ uvedl režisér. „Filmy točíme jako koníček, ale tenhle nějak fungovat musel, když tu diváci zůstali až do konce,“ podotkl producent.

2557 vznikl v Thajsku s minimálním štábem, z většiny za peníze Dominika a Rodericka a bez scénáře. Větší výzvu ale představovalo místní vedro. „Kameraman a zvukař museli tahat techniku a občas jim bylo na omdlení. Jednu scénu, v níž protagonista bloumá ulicemi za psem, jsme točili hodiny, všichni byli spálení od slunce – a nakonec jsme ji do filmu ani nedali,“ vzpomínali tvůrci. Další obtíž představoval vojenský puč, který v zemi zrovna probíhal. „To znamená, že v Thajsku byl zákaz nočního vycházení. A většina našich scén se odehrávala v noci,“ podotkl producent.

Diváky na debatě po promítání mj. zajímalo, proč nosí hlavní hrdinka tričko se svastikou. „Ten symbol pochází z buddhistické kultury, pak ho zneužili nacisti. Thajci ho využívají punkově, jako symbol bez významu. I my jsme postmodernisti. Točili jsme ale ještě před návratem fašizujících směrů, dneska bychom ho tam možná nedali,” vysvětlil Warich. Diváci se také dozvěděli, proč se film jmenuje 2557. „To je thajsky rok 2014. Dost lidí si myslelo, že jde o sci-fi. Vytvářet zmatky nás baví,” liboval si režisér.