CS | EN

Katalog

Dle abecedy
# - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z - Zrušit všechny filtry
:
:
:
:

 
Proti proudu
S radostí můžeme konstatovat, že artovým filmům se daří. Na světových festivalech se jich v uplynulém roce objevilo tolik, že jsme měli opravdu z čeho vybírat.
Výrazný experimentální debut vytvořil estonský režisér Martti Helde, který se pečlivě připravil na natáčení černobílého filmu Ve větru. Studoval dobové fotografie a reálie a inscenoval svůj film o deportacích desetitisíců lidí z Pobaltí do gulagů ve 13 stylově vytříbených obrazech, které ostře kontrastují s hrůzou tématu. Některé obrazy, v nichž kamera pomocí „slowmotion“ proplouvá mezi statickými herci, připravoval až půl roku. Velmi odlišný válečný film natočil Australan Aaron Wilson. Ve svém debutu Kryt se soustředil na psychologii pilota, který se ocitl po sestřelení letadla uprostřed pralesa na nepřátelském území. Za pozornost stojí hlavně zvuková stránka filmu. Strach, mezní prožívání situace ztělesňují ruchy pralesa a vzdálené výbuchy. Režisér u svého filmu trvá na tom, aby nebyl překládán do jiných jazyků, aby tak zůstal zachován autentický zážitek, když se v džungli setkají čínský a australský voják a neznají žádný společný jazyk.
Chuť zkoumat a ohýbat filmový jazyk neztrácí ani klasik uměleckého filmu Tsai Ming Liang. Opravdové divácké dobrodružství můžete zažít s filmem Toulaví psi, v němž hlavní hrdina žije obklopen civilizací a velkoměstem, které ale nenabízí příliš utěšené podmínky k životu. Mistrovství tchajwanského tvůrce oceněného mimo jiné Velkou cenou poroty v Benátkách vidí světová filmová kritika hlavně v kompozici záběrů a jejich délce. Kdo přistoupí na odlišné tempo Ming Liangových filmů, zažije neopakovatelný meditativní zážitek.
Asijské filmy patří mezi divácky velmi oblíbené. Vedle vyhraněných uměleckých snímků se hlavně v Japonsku točí mainstreamové filmy, v nichž dokáží režiséři uplatnit své autorské ambice. Režisér Takeši Miike patří mezi nejplodnější tvůrce, v jeho filmografii jsou zastoupeny snad všechny žánry. Akční komedie Píseň krtka: Tajný agent Reiji doplňuje sekci Proti proudu o humor, zábavu a bizarní zápletku. Konstábl Reiji se stane tajným agentem, který se má infiltrovat do nejtvrdšího drogového klanu, hlavně proto, že by při jeho neschopnosti nikdo nepředpokládal, že mu policie svěří tak náročný úkol.
Zcela odlišné divácké očekávání budí poslední film francouzské komediální dvojice Gustave Kervern a Benoît Délépine. Jejich nonkonformní humor si získal řadu příznivců. V posledním snímku Prožitek blízké smrti můžeme opět obdivovat nekonvenční téma, ale humor bychom v tomto filmu hledali jen velmi složitě. Přestože ne každý je připraven dívat se na putování nesympatického padesátiletého smrtelně nemocného Paula, kterého ztvárnil spisovatel Michel Houellebecq, nakonec působí tato poslední cesta velmi svobodně a nesentimentálně.
Každoročně se v této sekci objeví filmy, které bychom označili za formální experiment. Nakonec největší radost pro festivalové dramaturgy a posléze i diváky Febiofestu může přinést snímek, v němž se podaří vyvážit formální stránku a obsah. Malý velký íránský film 316 se zbavil herců, tedy ukazuje jen jejich boty a s tím, jak se mění politické události v zemi, mění se i boty, které se pohybují kolem hlavní hrdinky. Hlas vypravěče provází diváky i dokumentárním portrétem milovníka afrického kontinentu N – šílenství rozumu režiséra Petera Krügera.
Hranice mezi dokumentem a fikcí smazává francouzský mix žánrů thrilleru, westernu a noir o tápání mezi dobrem a zlem, zločinem a vírou u patnáctiletého mladíka z kočovného romského klanu Dorkelů: Táhni do pekel. V souvislosti s tímto filmem uvedeným na festivalu v Cannes padají srovnání s americkým snímkem o zlaté mládeži Kids režiséra Larryho Clarka. Quebeckého režiséra Stéphana Lafleura uvádíme na Febiofestu už podruhé. Poprvé v roce 2012 jsme promítli film Rodinné kořeny (Familiar Ground). Nicol, ty spíš, černobílá studie jednoho léta dívky Nicole, nepřináší velké dramatické zvraty. Buduje přesvědčivě atmosféru a dává divákovi prostor prožívat v pomalém tempu s dávkou osvěžujícího humoru příběh, který mu bude blízký. Sekci pak doplňuje středometrážní snímek Siciliana mladého režiséra Jana Wolfa s Petrou Nesvačilovou v hlavní roli.
 
Kryt / Canopy / Canopy (Austrálie, Singapur) Režie: Aaron Wilson (Proti proudu )
Prožitek blízké smrti / Near Death Experience / Near Death Experience (Francie) Režie: Benoit Delepine, Gustave Kervern (Proti proudu )
Siciliana / Siciliana / Siciliana (Česká republika) Režie: Jan Wolf (Proti proudu )
Toulaví psi / Stray Dogs / Jiao you (Tchaj-wan, Francie) Režie: Tsai Ming Liang (Proti proudu )
Ve větru / In The Crosswind / Risttuules (Estonsko) Režie: Martti Helde (Proti proudu )
316 / 316 / 316 (Írán) Režie: Payman Haghani (Proti proudu )
 
Přihlášení k funkci Můj program


Můj program – sestavte si svůj seznam filmů

Máte možnost sestavit si vlastní seznam filmů, které chcete na Febiofestu zhlédnout. Seznam si můžete vytisknout a přinést jej na pokladnu, kde si následně můžete vstupenky na vámi vybrané filmy rovnou zakoupit nebo si tyto vstupenky můžete zakoupit online přímo zde na našich webových stránkách.

Zadejte svou emailovou adresu + vyberte si, zda chcete dostávat newslettery o festivalu.

Klikněte na žlutou hvězdičku u vámi požadovaného filmu a tento film se vám uloží do vašeho osobního seznamu. Pokud si chcete váš seznam filmů zobrazit, klikněte na „Můj program“. Seznam bude uložen a po opětovném nalogování si jej můžete kdykoli prohlédnout.

Pokud si chcete lístky koupit online, klikněte v „Můj program“ na název prvního snímku, vyberte si požadované datum projekce, dostanete se na stránky CineStaru, kde si vyberete konkrétní sedačku. Poté klikněte na „vybrat další vstupenky“ a vrátíte se opět do seznamu „Můj program“ a můžete pokračovat. Po vybrání poslední sedačky na stránkách CineStar jděte na „Pokračovat“ a můžete všechny vybrané vstupenky najednou zakoupit.