CS | EN

Katalog

Dle abecedy
# - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z - Zrušit všechny filtry
:
:
:
:

 
Světla severu
Po výběrových retrospektivách kinematografií Norska, Dánska, Švédska a Finska na několika předešlých ročnících jsme se loni rozhodli věnovat filmům ze severu Evropy, u českých diváků tak oblíbeným, celou jednu sekci. I letos se nám ji povedlo naplnit atraktivními tituly, z nichž mnohé se určitě zařadí mezi největší divácké hity Febiofestu.
Silné zastoupení má zde Dánsko, což ale pouze odráží již dvě dekády mezinárodních úspěchů produkcí z této severské země. Režisér Bille August patří dnes už ke klasikům světového filmu. Svým nejnovějším dílem Tiché srdce dokazuje, že umí suverénně zvládnout nejen velké epické fresky, ale také malé komorní drama, jehož téma – eutanazie – navíc nepůsobí na první pohled zrovna optimisticky. Při světové premiéře na festivalu v San Sebastianu si ovšem film získal srdce místních diváků. Jedna členka skvělého hereckého souboru, jenž patří k největším pozitivům snímku, dánská herečka Paprika Steen, si navíc odnesla cenu za Nejlepší ženský herecký výkon. Ve filmu ztvárnila jednu z dcer, která přijíždí do domu rodičů, aby strávila poslední víkend se svou nemocnou matkou, jež se rozhodla pro dobrovolný odchod ze života.
Další mezinárodně uznávanou dánskou filmařkou je Pernille Fischer Christensenová. Ve svém posledním opusu Ten, koho miluješ vypráví příběh úspěšné rockové hvězdy Thomase, jenž přichází po létech strávených v Americe zpátky do rodného Dánska, aby zde v klidu pracoval na novém albu. Jeho plány ale změní setkání s již dospělou dcerou, které se nikdy pořádně nevěnoval, a především s jejím 11letým synem. Ten může být pro stárnoucího rockera příležitostí splatit to, co v životě zameškal. Něco ale bude muset také obětovat… I v tomto relativně komorním příběhu najdeme vše, co dělá dánské filmy tak úspěšné na světovém trhu: v první řadě dobrý scénář s emocionálně silným příběhem, podpořený přesvědčivými hereckými výkony.
Dobré jméno dánského filmu šíří ve světě také Ole Christian Madsen, jenž není ani na Febiofestu nováčkem. V minulosti jsme v Praze uvedli jeho dvě produkce, válečné drama Plamen a Citron a romantickou komedii SuperClásico. Jako inspirace pro snímek Itsi Bitsi mu také posloužil rockový muzikant – v tomto případě skutečný. Přinejmenším pro zasvěcené je hlavní postava filmu Eik známou figurou kulturní scény bouřlivých 60. let, kdy v Kodani založil skupinu Stepní vlci (která ovšem nemá nic společného s kanadským seskupením podobného jména, slavnými Steppenwolf, i když obě kapely byli inspirovány románem Hermana Hesseho). Eikův tragický životní osud odráží dobu, ve které žil: naivní levicové protesty 60. let, sexuální revoluci, útěky od civilizace za meditací v exotických zemích až po konečnou devastaci drogami.
Bent Hamer je v současnosti asi nejznámějším norským filmařem, jehož osobitý humor si získal přízeň mnoha českých diváků. Lehce ulítlou komedií je i jeho nejnovější snímek 1001 gramů. Jeho hlavní hrdinka Marie, čerstvě rozvedená a práci zcela oddaná vědkyně, objeví úplně nový svět, když se poprvé účastní důležité zahraniční vědecké konference v Paříži. Všechny její dosavadní hodnoty se zhroutí a v jejím životě se najednou vyskytnou zcela nečekané a dosud nepoznané možnosti a obzory…
Další renomovaný norský filmař Erik Poppe zužitkoval ve svém nejnovějším díle Tisíckrát dobrou noc vlastní mnohaleté zkušenosti válečného fotografa, takže velice dobře ví, o čem vypráví – i když sebe sama zde nahradil ženou. Francouzská herecká hvězda Juliette Binoche ztvárnila špičkovou fotografku Rebeccu, která zaznamenává objektivem svého fotoaparátu všechny hrůzy tohoto světa. Není to však ona, ale naopak její manžel, kdo to už nevydrží a chce, aby s tímto riskantním, ale i emocionálně devastujícím povoláním skoncovala a věnovala se více rodině a svým dětem.
Seznam známých režisérských jmen doplňují mladší tvůrci, jejichž díla jsou důkazem, že o budoucnost kinematografie na severu Evropy je rozhodně postaráno. Z Iráku pocházející režisér kurdského původu Hisham Zaman už není úplným nováčkem. Ve svých zatím třech hraných filmech se věnuje těžkému údělu svých krajanů, roztroušených v diaspoře po celém světě a snících o vlastní zemi. Jeho nejnovější opus Dopis králi je portrétem několika imigrantů, žijících v azylovém centru v dalekém Norsku bez naděje na lepší budoucnost. V mozaice několika mikropříběhů sleduje vícero postav na výletě do metropole Osla, kam každá z nich přijíždí se svým vlastním záměrem, jenž má změnit její život.
K pozoruhodným novým talentům švédského filmu patří Henrik Hellström, jenž na sebe upozornil už debutem Burrowing. Ve svém druhém, hypnoticky a sugestivně natočeném snímku Tichý křik se dotýká tématu zpětného vyrovnání se se životem těsně před jeho koncem. O to se pokusí nevyléčitelně nemocná žena, která se rozhodne před smrtí podstoupit jakousi psychoterapii ve formě tripu po podání dávky LSD. Ve své mysli se vrátí zpět v čase, do doby před mnoha lety, kdy se rozpadlo její manželství.
Své zastoupení má v našem výběru také Island, malá země, jejíž každoroční filmová produkce sice není velká, o to víc se jí ale daří udržovat vysokou kvalitu a vyhýbat se nepodstatným lokálním propadákům. Nejnovější snímek režiséra Olafa De Fleur možná některým připomene devět let starý snímek Severní blata jeho krajana Baltasara Kormákura, vítěze festivalu v Karlových Varech. Krev odvážných je také detektivkou, která jde ale za hranice tohoto žánru. Akční a zároveň temné policejní drama klade nepříjemné otázky o tom, jak zůstat čistý uprostřed špinavého světa zločinu a drog, jak vysokou cenu je nutné zaplatit za pokus o spravedlnost, a také o tom, jestli vůbec nějaká existuje.
V našem severském výběru nechybí ani zástupci malých, ale o to více snaživých pobaltských republik. Estonský režisér Ilmar Raag není na Febiofestu nováčkem. V posledních třech letech jsme uvedli jak jeho koprodukční Estonku v Paříži s legendární Jeanne Moreau v jedné z hlavních rolí, tak i komorní drama Kertu. Ve svém nejnovějším opusu Já se nevrátím, natočeném v estonsko-rusko-finsko-běloruské koprodukci, zvolil Raag žánr roadmovie. Mladá Anya se ne vlastní vinou dostane do patálií. Na útěku před policií se spojí se sirotkem Kristinou a vydá se s ní napříč Ruskem.
Mladou nastupující generaci reprezentuje debutující Lotyš Juris Kursietis s litevsko-řecko-německou koprodukcí Modris, existenciálním příběhem 17letého mladíka, jenž si svou pasivitou a lhostejností pomalu ničí život. Modris, který žije pouze s matkou, zatímco otec je ve vězení, se místo školy věnuje spíš herním automatům. Aby sehnal peníze pro svůj koníček, prodá do bazaru matčin ohřívač. Ta jej ale udá policii. Mladík je podmíněně potrestán, nic si z toho ale nedělá a propadá se ještě hlouběji.
Estonská kinematografie je ještě zastoupena také v sekci Proti proudu formálně osobitým, řadou festivalových cen poctěným experimentem Ve větru debutujícího Matti Heldeho.
Jak je prakticky každý rok zvykem, severské filmy nechybějí ani v soutěži Nová Evropa. Letos se v ní prosadili zástupci švédské, finské i islandské kinematografie. Švéd Anders Rune vypráví ve své prvotině Aerobik: Příběh lásky příběh dvou mentálně retardovaných lidí, kteří se do sebe zamilují a chtějí nejen společně žít, ale dokonce proniknout do televize se svojí vlastní show věnovanou aerobiku. Dva mladí zamilovaní rebelové na útěku jsou hlavními hrdiny finského snímku Uprchlíci, pod nímž je podepsán režisér J. P. Valkeapää. Českou stopu najdeme v třetím soutěžním příspěvku, islandsko-české koprodukci Život v akvárku. Debutující režisér Baldvin Zophoníasson v něm svedl dohromady tři ztroskotance: kdysi úspěšného spisovatele zdevastovaného alkoholem, svobodnou matku snažící se přežít díky prostituci a bývalého fotbalistu, který se neúspěšně snaží uchytit jako bankéř.
 
Dopis králi / Letter to the King / Brev til Kongen (Norsko, Kurdistán) Režie: Hisham Zaman (Světla severu )
Itsi Bitsi / Itsi Bitsi / Steppeulven (Dánsko, Chorvatsko, Švédsko, Argentina) Režie: Ole Christian Madsen (Světla severu )
Já se nevrátím / I Won't Come Back / Ya ne vernus (Rusko, Estonsko, Finsko, Bělorusko, Kazachstán) Režie: Ilmar Raag (Světla severu )
Modris / Modris / Modris (Lotyšsko, Německo, Řecko) Režie: Juris Kursietis (Světla severu )
Ten, koho miluješ / Someone You Love / En du elsker (Dánsko) Režie: Pernille Fischer Christensen (Světla severu )
Tichý křik / The Quiet Roar / The Quiet Roar (Švédsko, Norsko) Režie: Henrik Hellström (Světla severu )
1001 gramů / 1001 Grams / 1001 Gram (Norsko, Německo, Francie) Režie: Bent Hamer (Světla severu )
 
Přihlášení k funkci Můj program


Můj program – sestavte si svůj seznam filmů

Máte možnost sestavit si vlastní seznam filmů, které chcete na Febiofestu zhlédnout. Seznam si můžete vytisknout a přinést jej na pokladnu, kde si následně můžete vstupenky na vámi vybrané filmy rovnou zakoupit nebo si tyto vstupenky můžete zakoupit online přímo zde na našich webových stránkách.

Zadejte svou emailovou adresu + vyberte si, zda chcete dostávat newslettery o festivalu.

Klikněte na žlutou hvězdičku u vámi požadovaného filmu a tento film se vám uloží do vašeho osobního seznamu. Pokud si chcete váš seznam filmů zobrazit, klikněte na „Můj program“. Seznam bude uložen a po opětovném nalogování si jej můžete kdykoli prohlédnout.

Pokud si chcete lístky koupit online, klikněte v „Můj program“ na název prvního snímku, vyberte si požadované datum projekce, dostanete se na stránky CineStaru, kde si vyberete konkrétní sedačku. Poté klikněte na „vybrat další vstupenky“ a vrátíte se opět do seznamu „Můj program“ a můžete pokračovat. Po vybrání poslední sedačky na stránkách CineStar jděte na „Pokračovat“ a můžete všechny vybrané vstupenky najednou zakoupit.