CS | EN

Katalog

Dle abecedy
# - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z - Zrušit všechny filtry
:
:
:
:

 
Soutěž Nová Evropa
Při výběru titulů do této sekce, reprezentující nastupující generaci evropských filmařů, se řídíme prakticky jediným kritériem – kvalitou. Jelikož chceme přiblížit různé trendy, s jakými se snaží evropští tvůrci prosadit ve světě filmu, vedle obsahově i formálně náročných uměleckých výpovědí se zde za posledních osm let objevily i ryze žánrové snímky: horor, thriller, nízkorozpočtové sci-fi nebo romantická komedie. Není tomu jinak ani letos. Přesto je zajímavé, jak se letošním výběrem, aniž by to byl náš záměr, vine jako červená nit jedno téma: pocit osamělosti, vykořeněnosti, vydělení, společenské handicapovanosti a výlučnosti až po mentální postižení. Tohle charakterizuje skoro všechny hlavní hrdiny vybraných snímků, jejichž příběhy se odehrávají od Islandu až po Afriku.
Ústřední postavou snímku Patrikův den (Patrick’s Day) je 26letý Patrick, sympatický mladý muž, jenž má jediný problém – trpí schizofrenií. Jeho stav ale není až tak beznadějný, hodně se zlepší po noci strávené s mladou atraktivní ženou, která původně chtěla spáchat sebevraždu. Patrick se zamiluje. Naneštěstí je zde ještě jeho hyperprotektivní máma, která je rozhodnuta syna ochránit před všemi nebezpečími... Irský režisér Terry McMahon zužitkoval ve svém v pořadí druhém hraném snímku vlastní dlouholeté zkušenosti z práce na psychiatrii a také díky tomu se mu povedlo natočit silné a přesvědčivé drama, jež může důstojně soupeřit s mnohými dnes již klasickými díly na podobné téma.
Hrdinou britského dramatu X+Y je pro změnu autistický Nathan, mladý matematický génius, jenž se má účastnit mezinárodní matematické olympiády, pořádané na Tchajwanu. Tam se zamiluje do stejně staré čínské dívky Mei a snaží se překonat všechna svá omezení. Původně dokumentarista Morgan Matthews obsadil do hlavní role své hrané prvotiny, inspirované jedním ze svých dokumentů, 17letého Asu Butterfielda, jenž je díky filmům jako Hugo a jeho velký objev, Enderova hra nebo Chlapec v pruhovaném pyžamu (Febiofest 2009) již světově uznávanou hvězdou. Po jeho boku se objeví i další známé britské herecké osobnosti jako Sally Hawkinsová, Eddie Marsan nebo Rafe Spall.
Podobně jako Patrick, hrdina irského filmu, na tom není nejlépe ani dvojice hlavních hrdinů ve švédské prvotině Aerobik: Příběh lásky režiséra Anderse Runeho. Maria i Janne jsou mentálně retardovaní, ale svůj život jakž takž zvládají. Vše se značně zkomplikuje, když se tito dva lidé do sebe zamilují a chtějí nejen společně žít, ale dokonce proniknout do televize se svojí vlastní show věnovanou aerobiku. Režisérovi Runemu se povedlo natočit neobvyklý snímek, jenž nezapře svůj skandinávský původ a při kterém si divák možná vzpomene na nejlepší díla Larse von Triera. Na jedné straně je natolik autentický, až připomíná dokument se spontánními hereckými výkony obou hlavních protagonistů, na druhé straně je ale také skvělou komedií, které ovšem nechybí pořádná dávka empatie.
Téma vykořeněnosti a útěku před světem, dotažené až do metafyzických spirituálních rozměrů charakterizuje finský snímek Uprchlíci, jenž má za sebou uvedení na festivalech v Benátkách a Torontu a také cenu Svena Nykvista za nejlepší kameru na festivalu ve švédském Göteborgu. 19letý Joni si odbývá civilní službu v nápravném ústavu pro mladistvé. Tam se seznámí s jedním z „chovanců“, s rebelantskou dívkou Raisou, a rozhodne se s ní utéct někam daleko od lidí. Režisér J. P. Valkeapää na sebe upozornil už svým debutem Návštěvník, jenž je z našeho hlediska zajímavý i tím, že do hlavní role obsadil známého českého herce Pavla Lišku. Také ve svém druhém snímku je věrný své poetice: jeho postavy toho moc nenamluví, zato se jim ale režisér snaží proniknout až na dřeň, až někam k podstatě lidského bytí. To, co začíná jako už mnohokrát viděný příběh o rebelii mladých na útěku, nabírá postupně na neobvyklé hloubce.
Totálními outsidery jsou také hlavní hrdinové francouzského soutěžního snímku Naděje, dva osamělí afričtí běženci na strastiplném útěku do zaslíbené Evropy. Dramatické okolnosti svedou dohromady mladou ženu z Nigérie a muže z Kamerunu, kteří si sice ze začátku příliš nerozumí, ale mají stejný cíl. Francouzský dokumentarista Boris Lojkine si pro svůj hraný debut zvolil poměrně často vytěžované téma, fascinující a v jistém smyslu novátorské ale je, jak nekompromisně na své hrdiny nahlíží, bez jakéhokoliv sentimentu a přikrášlování. Přesto jim ale neupírá hluboké lidství, doutnající na dně jejich duší.
Stejně jako francouzská Naděje absolvoval i izraelský soutěžní kandidát Básník ze školky svou světovou premiéru na festivalu v Cannes. Minimálně jednu z jeho dvou hlavních postav nelze označit za úplně běžného smrtelníka. Učitelka Nira objeví ve své třídě mateřské školy zázračné dítě, teprve pětiletého génia, z něhož někdy vypadnou verše, za jaké by se nestyděl ani lecjaký dospělý básník. Režisér této izraelsko-francouzské koprodukce Nadav Lapid prozradil, že ve filmu použil básně, které sám jako dítě napsal. Jestli je stejně geniální i jako filmař se můžete přesvědčit sami.
Uvržena do samoty, skryta před nebezpečím číhajícím za každým rohem je také hlavní postava holandského soutěžního příspěvku Helium, stylově vytříbené prvotiny režiséra Echého Jangy. Frans je stárnoucí gangsterský boss, jenž ztrácí půdu pod nohama a rozhodne se na čas schovat před nepřátelským světem, ve kterém začínají vládnout cizí gangy, do v zimním období zcela opuštěného rekreačního resortu na nedalekém ostrově Texel. Ostrý chlapík, jenž také nejednal nikdy s nikým v rukavičkách, postupně zjišťuje, že věci už dávno nemá pod kontrolou, že ani on sám není ničím víc než jen dalším článkem v řetězci událostí, na které nemá žádný vliv.
Na poněkud lehčí notu hraje ve své prvotině Pauza švýcarský režisér Mathieu Urfer, jenž je důkazem, že ne každý mladý filmař musí nevyhnutně začínat depresivní a experimentální autorskou výpovědí. Hlavní postava jeho „feel good movie“ má ale také své mouchy. Mladý introvertní muzikant jménem Sami se do praktického života příliš nehodí, jediné, co jej zajímá, je country hudba. Když se jednoho dne seznámí s Julií, zdá se, že by se v jeho životě mohlo najít místo i pro ni. Úplně jednoduché to ale nebude. Hudba sehrává v Urferově romantické komedii důležitou roli, její účinek ještě zvyšuje „kaurismäkiovský“ herec Andre Wilms v roli stárnoucího bluesmana a nepolepšitelného alkoholika Fernanda.
Snad nikdo nemůže být více vykořeněn ze světa lidí než dětský hrdina srbsko-chorvatské koprodukce s příznačným názvem Nalezenec. Haris, což je ovšem jméno, které mu lidé až později přiřknou, byl nalezen v hlubokých lesích Bosny, kde vyrůstal mezi vlky. Vlčího dítěte se ujmou vychovatelé v sirotčinci, trvá ale léta, než se ve zdánlivě beznadějném případu povede najít člověka. Režiséra Vuka Ršumoviće inspiroval skutečný případ, jenž byl zaznamenán v bývalé Jugoslávii na konci 80. let, ještě před vypuknutím bratrovražedné války. Původně divadelní režisér v něm ihned rozpoznal obrovský dramatický potenciál skrývající množství témat a vhodný materiál pro debut v oboru hrané režie, jenž mu na festivalu v Benátkách vynesl cenu za nejlepší film v sekci Týden kritiky. Silnou stránkou filmu je také herecký výkon hlavního představitele Denise Muriće, jenž se chystá do Prahy, aby zde film společně s režisérem osobně uvedl.
Hlavní hrdinka maďarského filmu Liza, liščí víla také není zrovna někdo, kdo by si suverénně a zlehka vykračoval světem. Líza je bázlivá zdravotní sestra, která moc povyražení v životě nemá. Až se jednoho dne vypraví do místního McDonaldu oslavit své třicáté narozeniny a narazí tam na muže svých snů. V té nejlepší tradici snímků jako například Amélie z Montmartru natočil režisér Károly Ujj Mészáros pohádku pro dospělé, černou komedii, bláznivě absurdní muzikál, plný vizuálně atraktivních nápadů, ve kterém nechybí zločin, bývalá hvězda japonského popu a především láska…
Jsme rádi, že i letos máme v soutěži také českého zástupce. Jeho autor Štěpán Altrichter sice vystudoval filmovou režii v Německu, kde také žije, pochází ale z Brna. Na jeho prvotině Schmitke, německo-české koprodukci, se vyrovnanou měrou podíleli zástupci obou zemí od producentů přes technické profese až po herce. Jeho hlavní hrdina Schmitke je stárnoucí ovdovělý inženýr, jenž je z Německa vyslán do českého pohraničí, aby zde opravil nefungující vzdušnou turbínu, vydávající do širého okolí nepříjemné zvuky. Poté, co v Krušných horách záhadně zmizí jeho mladý asistent, se začne i on sám propadat do samoty, ztracený v cizím a pro něj bizarně absurdním prostředí, kde se zastavil čas. Film, jenž má za sebou světovou premiéru na prestižním festivalu v korejském Busanu a na festivalu v německém Cottbusu získal cenu za nejlepší debut, zamíří později i do našich kin.
Českou stopu najdeme i v dalším soutěžním příspěvku, islandsko-české koprodukci Život v akvárku. Debutující režisér Baldvin Zophoníasson svedl dohromady tři ztroskotance: kdysi úspěšného spisovatele zdevastovaného alkoholem, svobodnou matku snažící se přežít díky prostituci a bývalého fotbalistu, který se neúspěšně snaží uchytit jako bankéř. Tyto tři osoby v dramatické islandské mozaice uzavírají výčet neobvyklých postav, které letošní soutěž Nová Evropa přinese. Doufáme, že osloví i vás.
 
Helium / Helium / Helium (Nizozemí) Režie: Eché Janga (Soutěž Nová Evropa )
Naděje / Hope / Hope (Francie) Režie: Boris Lojkine (Soutěž Nová Evropa )
Pauza / Pause / Pause (Švýcarsko) Režie: Mathieu Urfer (Soutěž Nová Evropa )
Schmitke / Schmitke / Schmitke (Německo, Česká republika) Režie: Štěpán Altrichter (Soutěž Nová Evropa )
Uprchlíci / They Have Escaped / He ovat paenneet (Finsko) Režie: Jukka-Pekka Valkeapää (Soutěž Nová Evropa )
X+Y / X+Y / X+Y (Velká Británie) Režie: Morgan Matthews (Soutěž Nová Evropa )
Život v akvárku / Life In a Fishbowl / Vonarstræti (Island, Finsko, Švédsko, Česká republika) Režie: Baldvin Zophoníasson (Soutěž Nová Evropa )
 
Přihlášení k funkci Můj program


Můj program – sestavte si svůj seznam filmů

Máte možnost sestavit si vlastní seznam filmů, které chcete na Febiofestu zhlédnout. Seznam si můžete vytisknout a přinést jej na pokladnu, kde si následně můžete vstupenky na vámi vybrané filmy rovnou zakoupit nebo si tyto vstupenky můžete zakoupit online přímo zde na našich webových stránkách.

Zadejte svou emailovou adresu + vyberte si, zda chcete dostávat newslettery o festivalu.

Klikněte na žlutou hvězdičku u vámi požadovaného filmu a tento film se vám uloží do vašeho osobního seznamu. Pokud si chcete váš seznam filmů zobrazit, klikněte na „Můj program“. Seznam bude uložen a po opětovném nalogování si jej můžete kdykoli prohlédnout.

Pokud si chcete lístky koupit online, klikněte v „Můj program“ na název prvního snímku, vyberte si požadované datum projekce, dostanete se na stránky CineStaru, kde si vyberete konkrétní sedačku. Poté klikněte na „vybrat další vstupenky“ a vrátíte se opět do seznamu „Můj program“ a můžete pokračovat. Po vybrání poslední sedačky na stránkách CineStar jděte na „Pokračovat“ a můžete všechny vybrané vstupenky najednou zakoupit.